Imagini

Casa CiM

Una dintre cele mai mari probleme cu care se confrunta diferitele organizatii ce formeaza asa-zisa “societate civila” este legata de lipsa unui spatiu adecvat in care sa isi desfasoare activitatea. Multe ONG-uri, fundatii, asociatii, etc „traiesc” in spatii improvizate, in spatii inchiriate de pe piata libera sau, in cel mai bun caz, in spatii inchiriate obtinute cu greu de la primarii sau alte structuri ale statului. Noi, Cultura in Miscare, am trecut prin aceeasi situatie si am decis sa transam aceasta problema in cel mai pur stil ardelenesc conform caruia “e bine sa ai lucrul tau”. Asa se face ca ne-am angajat in cel mai complex proiect desfasurat pana acum de asociatia noastra: Casa CiM.

Da, am cumparat o casa. Si vrem sa fie si casa ta. Un loc in care sa te invitam, sa gasesti mereu oameni deschisi, ca tine, sa te relaxezi, sa dezbati idei, sa-ti faci planuri, sa-ti faci prieteni.

Fiindca suntem “Cultura…in Miscare”, am plecat la drum si am cumparat o casa in afara orasului, la o distanta de aproximativ 20 de kilometri de Oradea. Motivele tin de pretul respectivei proprietati (nu ne-am fi permis o astfel de investitie in oras sau mai aproape), de spatiul mai mult decat generos pe care il avem la dispozitie si, in ultima instanta, chiar de localizarea casei. Cumva, cand parasesti agitatia vietii cotidiene a orasului, lucrurile tind sa devina mai simple si mai clare.

Casa CiM este un proiect de durata. Ne-am propus sa implicam acest loc in unele dintre activitatile noastre deja concretizate (cum ar fi Conferintele Cultura in Miscare) dar si in alte initiative la care lucram acum.

De exemplu, daca “planetele” se vor alinia corect, inca de anul acesta vom reusi sa initiem un proiect numit VOI6 (Voices) pe care l-am gandit impreuna cu parteneri din Timisoara (Romania), Novi Sad (Serbia), Debrecen (Ungaria), Rijeka (Croatia) si Chemnitz (Germania). Scopul sau este de a intari vocea artistica a acestor orase regionale. Trei dintre ele sunt Capitale Culturale Europene (Rijeka 2020, Timisoara si Novi Sad 2021) iar alte doua sunt in faza de depunere bid book pentru a deveni Capitale Culturale Europene (Debrecen 2023 si Chemnitz 2025). Proiectul se bazeaza pe un concept aplicat destul de rar la noi in tara – Artists in Residence. Practic, in fiecare an, putem trimite artisti oradeni in aceste orase iar din aceste orase vom primi artisti in rezidenta, la Oradea. Fiecare oras “gazda” va incerca sa asigure artistului invitat conditii cat mai bune de acomodare pentru ca acesta sa poata crea in cele mai bune conditii, sa se familiarizeze cu arta locala, sa cunoasca mediul artistic local, sa lase ceva aici din know-how-ul lui si sa plece inapoi cu ceva din spiritul gazdelor, sa devina un ambasador bun pentru orasul care l-a invitat.

Avem multe planuri si idei indraznete pe care ti le vom face cunoscute pe masura ce simtim ca pot fi realizate sau in momentul in care am facut pasi importanti in acea directie. Ne gandim la tabere de creatie, la foc de tabara, la spectacole si piese de teatru in aer liber. Ne place insa sa discutam despre lucruri concrete. Si daca am ajuns la acest capitol, e momentul sa-ti spunem ce-am facut pana acum.

Cu bugetul pe care am reusit sa-l mobilizam deja si cu ajutorul a trei parteneri generosi – Simbac, Top Casa si Selina – pe parcursul anului 2017 am inceput lucrarile necesare pentru a transforma o casa, o gospodarie de la tara, in Casa CIM, in ceea ce ne dorim.

Am inceput cu o curatenie generala prin toate anexele gospodaresti pe care le-am primit odata cu casa si carora nu le-am putut gasi un rost in planurile noastre. Am toaletat copacii compromisi (anul acesta plantam altii), am dat o viata noua gardurilor si aleilor, am vopsit si reparat ce era de reparat. Am mutat plante si arbusti, am realizat conectarea la reteaua de apa potabila si am construit fosa septica necesara pentru grupurile sanitare. In ceea ce priveste casa propriu-zisa, am sapat podelele din pamant batut si am turnat sapele necesare, asa cum ar face orice gospodar care vrea sa cladesca un lucru durabil. Casa a fost gandita pentru a fi multi-functionala si potrivita scopului stabilit: sa existe o sala mai incapatoare in care sa putem desfasura diverse evenimente publice dar si sa putem crea tot confortul necesar pentru alte utilizari (camere de dormit pentru artisti, bucatarie, baie, birou, etc).

Am muncit mult anul trecut, ne-am epuizat resursele financiare, am cerut inapoi toate favorurile care ne erau datorate. Anul acesta, odata cu vremea buna, vrem sa incepem din nou lucrarile pentru ca, la vara, sa te putem invita la Casa CiM.

Mai sunt multe lucruri de facut (avem o lista lunga, cat o zi de post) si acum avem nevoie de ajutorul tau.

Daca vrei sa donezi bani, gasesti datele noastre aici.

Daca vrei sa ne ajuti cu formularele prin care directionezi catre asociatia noastra 2% din impozitul pe venit, gasesti formularele aici.

Daca ai in minte o alta forma de implicare sau ajutor, ne poti contacta aici.

Te gandesti, poate, ca ne vom descurca si fara ajutorul tau si ca nu are rost sa faci vreun efort. Asa e, intr-un final, ne vom descurca; dar ne va lua mai multi ani ca sa ducem la indeplinire ceea ce ne-am propus si, intre timp, vom imbatrani incet si sigur. Cu un pic de ajutor insa, putem sa grabim lucrurile, sa ne facem planuri mai indraznete, mai frumoase si mai multe. Pare o banalitate dar, intr-adevar, impreuna suntem mai puternici!

Dai o mana de ajutor?

Casa CiM este un proiect Cultura in Miscare, sustinut de Simbac, Selina, Baumit, Top Casa.

 


 

De la superioritatea naţională la protecţia rasială: Ungaria, 1900-1920

 

Asociaţia Cultură în Mişcare vă invită la conferinţa „De la superioritatea naţională la protecţia rasială: Ungaria, 1900-1920” susţinută de Marius Turda şi Varga Attila.

Subiectul conferinţei este reprezentat de modul în care a evoluat de-a lungul timpului naţionalismul maghiar, de la faza sa culturală până la cea etnică generând astfel ideea de superioritate naţională. Această idee este resposabilă pentru radicalizarea relaţiei dintre maghiari şi restul naţionalităţilor din Imperiul Austro – Ungar şi a condus, în final, la decăderea dublei monarhii.

 

Speaker: Marius Turda, profesor la Școala de Istorie, Filosofie și Cultură de la Universitatea Oxford Brookes și Director Centre for Medical Humanities. Este specialist în istoria rasei, eugeniei și naționalismului. Este directorul fondator al Institutului Cantemir de la Universitatea din Oxford, un institut fondat pentru studiul interdisciplinar al Europei Centrale și de Est în contextul său mai larg european și global. De asemenea, a înființat grupul de lucru pentru istoria rasei și eugeniei (HRE) în 2006 la Universitatea Oxford Brookes și coordonează seria de cărți CEU Studies in History of Medicine. Este membru al Societății Regale de Istorie.


Speaker: Attila Varga, cercetător, Institutul de Istorie „George Bariţiu” din Cluj-Napoca al Academiei Române.

– Universitatea „Babeş-Bolyai”, Facultatea de Istorie şi Filosofie, Cluj-Napoca (1997-2001), licenţa 2001, specialitatea: Istorie modernă.

– Masterat, Universitatea „Babeş-Bolyai”, Cluj-Napoca, Specialitatea: Istorie modernă comparată (2001-2002).

– Universitatea „Babeş‑Bolyai”, Cluj‑Napoca (2002‑2006), conducător ştiinţific prof. dr. Nicolae Bocşan. Titlul tezei: Biserica, stat si francmasonerie in Banat si Ungaria (a doua jumatate a secolului al XIX-lea). Doctor în istorie, titlu acordat în 2006.

– Academia Regala Britanica din Londra si Academia Regala din Stockholm, istoria fracmasoneriei din Europa Centrala si de Nord in a doua jumatate a veacului al XIX-lea, post doctorat.


Evenimentul va avea loc la Hotel Hilton, Oradea, în data de 24 noiembrie 2017, ora 18.00. Participarea la conferință este gratuită și accesibilă oricărei persoane interesate dar, din motive organizatorice, se face doar pe bază de invitație solicitată la adresă de e-mail: contact@culturainmiscare.ro, in limita locurilor disponibile.

Program:
18.00 – 18.30 – Primire invitați.
18.30 – 19.15  – Prezentare Attila Varga.
19.15 – 20.00 – Prezentare Marius Turda.
20.00 – 20.30 – Q & A
20.30 – 21.00 – Degustare de vinuri Corcova.

Acest eveniment este sustinut de:

ARED, Hilton, Vinurile Corcova Roy & Damboviceanu, Meatic, WOAO Advertising, Top Casa, Simbac.

Emanuil Gojdu – Simbolul pierdut al Oradiei

Una dintre cele mai mari personalităţi ale culturii orădene, avocatul Emanuil Gojdu, este lăsată de comunitatea în care s-a născut într-un colţ de umbră. Numele său mai este amintit doar de instituţia de învăţământ căreia i-a lăsat o impozantă clădire, în timp ce statuia sa a fost evacută din Piaţa Unirii şi abandonată la ştrandul orăşenesc.

Dubla umilinţă a mecenatului orădean
Cu toate că – în timpul vieţii sale, dar şi după moartea sa – a avut o contribuţie majoră la ridicarea culturii româneşti, sprijinând mii de tineri români să dobândească o educaţie şi instrucţie pe măsură, numele lui Gojdu, este, chiar în oraşul natal, prea puţin omagiat. Pe peretele casei natale din strada Traian Moşoiu, lângă o poartă inestetică de plastic cenuşiu, acoperită parţial de un indicator rutier şi un coş de gunoi, o placă memorială de marmură consemnează faptul că în acel loc s-a născut avocatul orădean. Peste personalitatea sa s-a lăsat, în fapt, o dublă uitare, după ce statul român a renunţat la patrimoniul Fundaţiei Gojdu, considerat drept cea mai mare pierdere patrimonială a României, după tezaurul de la Moscova.

În anul 2015, fără prea multă zarvă, Primăria Oradea a dispus discret „evacuarea” statuii lui Gojdu din zona centrală a oraşului. În prealabil, consilierii locali orădeni au aprobat mutarea acestei lucrări de for public în Centrul Civic. Însă, până ce noul amplasament va fi pregătit pentru statuie, aceasta a fost dezmembrată şi dusă spre depozitare, la Ştrandul Ioşia. Până în prezent niciun expert nu a fost contactat în vederea restaurării sculpturii. Şi aşa destul de degradat, monumentul continuă să se deterioreze. În plus, locul ales de executivul orăden pentru reamplasarea statuii ilustrului avocat nu pare să fie agreat de specialişti.

„Nu recomandăm amplasamentul nou propus – Piaţa Emanuil Gojdu (Centrul Civic – n.n.), aceasta fiind de factură recentă, cu clădiri la o scară diferită. Recomandăm reamplasarea statuii în centrul istoric, având în vedere contextul istoric în care a trăit Gojdu. Un amplasament indicat ar fi tot în Piaţa Unirii, în vecinătatea Bisericii cu Lună, dată fiind legătura lui Gojdu cu Biserica Ortodoxă, cu românii ortodocşi şi faptul că în vecinătate este casa părintescă (situată pe strada Traian Moşoiu nr.1)”, se arată în Avizul nr. 25 din 13 februarie 2015 privind demontarea şi mutarea statuii din Piaţa Unirii, emis de Direcţia Judeţeană de Cultură Bihor, în atenţia Primăriei Oradea.

În ce priveşte relocarea monumentului de for public, există obligaţia Primăriei Oradea de a reveni la avizare la DJC Bihor, respectiv la Comisia Monumente de For Public. Până în prezent, astfel de demersuri nu au fost făcute. Mai mult, din păcate, tot acest răgaz până la o decizie finală privind noul spaţiu unde să fie amplasată statuia nu pare să fie folosit pentru a demara procedurile de restaurare a sculpturii. Fiind inclusă pe Lista Monumentelor Istorice, lucrările ce se impun a fi efectuate asupra statuii necesită o serie de avize, proiect, găsirea de specialişti în restaurare etc.

Asociația Cultură în Mișcare cere înființarea Muzeului Emanuil Gojdu
În cursul lunii februarie 2015, Asociaţia Cultură în Mişcare a organizat, în contextul împlinirii a 213 ani de la naştere, respectiv 145 de la moartea sa, o conferinţă cu tema „Viaţa şi activitatea lui Emanuil Gojdu”, prilej cu care s-a încercat readucerea în spaţiul public a memoriei ilustrului avocat. Despre personalitatea complexă a lui Emanuil Gojdu a vorbit Maria Berenyi, directorul Institutului de Cercetări al Românilor din Ungaria.

Cu acest prilej, Asociaţia Cultura în Mişcare a lansat în spaţiul public provocarea amenajării, în casa părintescă, de pe strada Traian Moşoiu nr. 1 (sau într-un alt spatiu potrivit) a unei case memoriale/muzeu Emanuil Gojdu. Aurel Lazăr, Iosif Vulcan şi Ady Endre, orădeni iluştri ai timpurilor lor, se bucură fiecare de câte o casă memorială ce le poartă numele. Asociaţia Cultură în Mişcare consideră că o astfel de cinste merită şi Emanuil Gojdu. Tot în spiritul acestui respect datorat memoriei lui Emanuil Gojdu, Asociaţia face un apel către autorităţile locale pentru a schimba locul de depozitare al statuii dezafectate. Actualul amplasament (Ştrandul Ioşia) este nepotrivit şi duce la degradarea continuă a monumentului.


Marele mecena orădean, Emanuil Gojdu are origini aromâne, familia sa, negustori înstăriţi, fiind originară din Macedonia, mai exact din oraşul Moscopole, din sudul Albaniei. Sub presiunea armatelor otomane, în secolul al XVIII-lea, macedoromânii părăsesc ţinuturile natale şi ajung dincolo de nordul Dunării. Familia Gojdu se aşează în Polonia, apoi în Ungaria, la Miskolc, după care o ramură ajunge să se stabilească în părţile Bihorului. Tatăl lui Emanuil Gojdu a fost Athanasie Popovici-Gojdu, iar mama se numea Ana.

Vor locui în casa de pe Traian Moşoiu nr. 1, lângă Biserica cu Lună. Cel de-al doilea copil al familiei, Emanuil, se va naşte la 9 februarie 1802.

Va rămâne orfan de mamă în anul 1816, când după a şasea naştere, mama sa va deceda. Recăsătorit, tatăl nu va supravieţui nici el mult timp şi va muri în 1821. „Tânărul Emanuil Gojdu şi-a petrecut copilăria în oraşul natal, împreună cu ceilalţi cinci fraţi ai săi. A început să înveţe carte la şcoala primară ortodoxă românească din Oradea, continuând Gimnaziul Superior Premontori tot acolo”, scrie Maria Berényi, în lucrarea „Viaţa şi activitatea lui Emanuil Gojdu (1802–1870)”. Partenie Cosma aminteşte că Gojdu ar fi urmat şi cursurile liceului premonstratens şi în Pojon. Însă, un document precizează că în anul şcolar 1819/20 a terminat liceul catolic din Eger. Emanuil Gojdu îşi continuă studiile la Academia de Drept din Oradea, între anii 1820–1821 şi la Academia de drept din Pojon (Bratislava), din 1821 până în 1822, absolvind în final cursurile Universităţii din Pesta. În scurt timp va reuşi să-şi facă un nume în lumea avocaţilor, devenind un profesionist cunoscut şi foarte respectat în breasla sa.

„Gojdu a fost şi primul jurist care în 1827 a înlocuit limba latină cu cea maghiară în intentarea acţiunilor judecătoreşti din Pesta şi Buda, asigurându-şi prin aceasta un loc aparte în istoria justiţiei din Ungaria, dând astfel semnalul reformării justiţiei maghiare. Este un lucru interesant că tocmai un român a luptat pentru introducerea limbii maghiare în justiţie fapt care, în acea vreme, a fost de-a dreptul şocant”, a remarcat Maria Berényi.

Spiritul negustoresc al familiei sale i s-a transmis şi tânărului avocat, care reuşeşte să acumuleze, în timp, o avere impresionantă, devenind unul dintre cei mai înstăriţi oameni din Pesta. Şi-a cumpărat numerose proprietăţi mobiliare şi imobiliare. S-a implicat în viaţa politică românească: în 1861 a fost numit prefect al Caraşului, ceea ce îi conferea şi calitatea de membru al Casei Magnaţilor, forul legiuitor superior al parlamentului maghiar iar în 1866 a fost ales deputat de Tinca în Dieta de la Pesta.
Cele două căsnicii ale sale nu i-au adus niciun moştenitor aşa că, în 1869, şi-a întocmit testamentul, semnat la 4 noiembrie, prin care dispunea ca averea sa să fie adminsitrată de o fundaţie, care-i va purta numele şi din veniturile acesteia să se acorde burse pentru studii. Trei luni mai târziu, pe 3 februarie 1870, Emanuil Gojdu se va stinge din viaţă, lăsând în urma sa o avere impresionantă.

Cele două mori cu aburi la care era proprietar, acțiuni în bănci, terenuri și case sunt lăsate „națiunii române”. Averea sa ajunge, în 1911, să fie echivalentul a 2,5 tone aur fin. La fel ca şi în timpul vieţii, îi va ajuta prin burse pe studenţii români care doreau să studieze. Aproape 5.600 de tineri au beneficiat de stipendiile acordate de această asociaţie. Printre aceștia, de-a lungul timpului, îi regăsim pe Traian Vuia, Octavian Goga, Constantin Daicoviciu, Petru Groza, Victor Babeș.

Dezbatere cu Mircea Toma

Asociația Cultură în Mișcare vă invită la o dezbatere eveniment susținută de dl. Mircea Toma. Întâlnirea va aborda două subiecte „fierbinţi” ale momentului:

Partea 1: „Referendumul “Om sau român” așteaptă votul nostru. Ne prezentăm?
Nu este un răspuns simplu pentru toată lumea. Unii români știu deja că, dacă va exista un referendum pentru modificarea definiției familiei în Constituție, se vor prezenta la vot și vor vota pentru familia tradițională românească. Alți români s-ar duce la vot pentru a ștampila un NU hotărât. Dar mai sunt unii care, deși nu sunt de acord cu modificarea Constituției, nu doresc, să se ducă la vot. Aceștia din urmă își pun întrebarea dacă e democratic să organizezi un referendum care limitează democrația. Dezbaterea e intensă, argumentele nu s-au epuizat. Vă aștept să balizăm, împreună, drumul de la idee la ștampilă.”

Partea a 2-a: Societatea post-adevăr – contribuția românească.
„Alegerile din Statele Unite și referendumul din Marea Britanie au convins editorii Oxford Dictionaries să acorde expresiei “post-truth era” titlul de “Cuvântul anului 2016”. “Soros este inamicul României”, “exploatarea aurului la Roșia Montană va îmbogăți România”  sunt câteva dintre cele mai puternice “false adevăruri” folosite în spațiul public autohton în ultimii ani. Despre rolul presei în cursa dintre adevăr și “adevărul alternativ” și despre șansele cetățeanului de a supraviețui minciunilor – în partea a doua a serii.”


Mircea Toma, PhD
A studiat psihologia la Universitatea Babeș Bolyai din Cluj Napoca, orașul natal. A lucrat, succesiv, ca profesor la o grădiniță pentru copii hipoacuzici, apoi ca psiholog pentru piloți; a fost cercetător la Institutul de Psihologie al Academiei Române și psihoterapeut. Dupa 1989 a fondat o organizație – numita în prezent ActiveWatch – care promovează comunicarea liberă și responsabilă în interes public. ActiveWatch este organizație partener a rețelei Reporteres sans Frontieres. Ca ziarist a produs mai multe programe de radio și televiziune și a publicat peste 2000 de articole, majoritatea în Academia Cațavencu (1990 – 2009) și Kamikaze (2010 – prezent). Este formator pentru abilități de comunicare și a fost profesor invitat al mai multor Universități din țară.


Evenimentul va avea loc la Hotel Hilton, Oradea, în data de 3 octombrie 2017, ora 18.00. Participarea la conferință este gratuită și accesibilă oricărei persoane interesate dar, din motive organizatorice, se face doar pe bază de invitație solicitată la adresă de e-mail: contact@culturainmiscare.ro, in limita locurilor disponibile.

Program:
18.00 – 18.30 – Primire invitați.
18.30 – 19.30 – Prezentare Mircea Toma.
19.30 – 20.00 – Q & A
20.00 – 21.00 – Degustare de vinuri Corcova.

Acest eveniment este sustinut de:

ARED, Hilton, Vinurile Corcova Roy & Damboviceanu, Meatic, WOAO Advertising.

Behance Portfolio Reviews Oradea #11

De doua ori pe an, Behance prezinta Saptamana Portofoliului, o serie de evenimente fara precedent organizate de voluntari. Aceste evenimente s-au raspandit la nivel mondial, in sute de orase, cu scopul de a reuni profesionistii din domeniul creativ. In acest an aducem acest eveniment la Oradea, pentru a treia editie.

Cum se desfasoara evenimentul?
La mijlocul lunii mai, ne vom intalni la Bodega, in Oradea, strada Arany Janos, nr. 7 ca sa bem o bere rece si sa discutam despre creativi si creativitate. Sunt doar primii pasi pentru a crea o comunitate a oamenilor creativi din Oradea.

Evenimentul dureaza 60-90 de minute, posibil mai mult, in functie de numarul de participanti pe care il vom avea. Fiecare participant va avea la dispozitie 5 minute pentru a-si prezenta portofoliul si pentru a obtine feedback asupra celor prezentate. Discutiile si feedback-ul vor fi oferite de invitatii nostri cu experienta in domeniu.
Poti participa, gratuit, chiar daca nu vrei sa iti prezinti portofoliul si vrei doar sa vezi ce au pregatit ceilalti invitati. Oricare ar fi varianta, te rugam sa ne contactezi la office@woao.ro ca sa stim din timp cati invitati vom avea si sa ne pregatim in consecinta.

Premiu:
1 year free membership Adobe Creative Cloud.

Reviewers:


Vass Sándor – Head of UX and Design at www.liligo.com, Budapest.
Through visual perception I’m acting on emotions, guiding visitors and help them understand complicated informations easier. Helping users to achieve their tasks without cognitive difficulty is possible with a strong focus on visual communication and user experience.

Alin Mihon – Manager, Manifest Advertising, Oradea.
Am prea multi ani in publicitate, cei mai provocatori petrecuti la Manifest Advertising. Ma intereseaza orice proiect creativ, de la gatit pana la antreprenoriat social. Daca ai o idee faina, povesteste-mi despre ea. Eu dau cel putin cafeaua. Ma gasesti aici: https://www.facebook.com/ManifestPentruOradea/

Andrei Gadoiu – Graphic Designer, Five Tailors, Oradea.
Provin de pe taramul unde creativitatea se intalneste cu analiticul si coexista in armonie. Asta e si motivul pentru care, de mai bine de 10 ani, atat branding-ul, ilustratia, UI/UX-ul, cat si functionalitatea au fost mereu pe acelasi loc.

Nemeth Laszlo – Art Director WOAO Advertising, Oradea.

Flavius Bunoiu – Manager, WOAO Advertising, Oradea.

Ce trebuie sa aduc?
Nu trebuie sa aduci nimic. Portofoliul tau (sau cazul pe care vrei sa-l prezinti) trebuie sa fie insa postat pe www.behance.net.

Pe cine contactez pentru mai multe informatii?
Evenimentul este organizat de WOAO Advertising in parteneriat cu Behance pentru comunitatea locala creativa. Poti sa ne contactezi la adresa office@woao.ro

SocialMedia:   Facebook Fan Page    Twitter

Un eveniment WOAO Advertising, sustinut de Cultura in Miscare, Corcova, MEATic, ARED, Bodega, Wigtron Animatronics, Alfa Dekor.

 

UPDATE:

Castigatoarea Behance Portfolio Reviews #3 este Imola Sarkadi https://www.behance.net/sarkadimola

Felicitari tuturor participantilor!
Anita Molnár https://www.behance.net/anitamolnar
Vatány Szabolcs https://www.behance.net/szabicsoki
Syxtin Lazar https://www.behance.net/Syxtin
Mira Huza https://www.behance.net/mirahuza
Sandor Levente https://www.behance.net/leventesan
Daniel Bondas https://www.behance.net/bondasdaniel

Raport de activitate CIM 2015 – 2016

În 2015 am demarat proiectul unei serii de evenimente prin care ne propunem să readucem în atenţia publicului aspecte ale patrimoniului cultural, istoric şi social al Oradiei. Chiar dacă suntem, cu toţii, în permanentă mişcare, zăbovim asupra ideilor, oamenilor, etniilor, religiilor, evenimentelor sau curentelor care au modelat – şi modelează în continuare – Oradea. Cultură în Mişcare facilitează întâlnirea între cetăţenii oraşului şi ideile şi expertiza unor specialişti care, în mod obişnuit, nu sunt disponibili publicului larg.

Căutăm ca subiectele întâlnirilor noastre să fie cât mai diverse, înţelegând, astfel, să abordăm şi să analizăm orice faţete, unghiuri, peisaje sau spaţii ale toposului gândirii. Unele subiecte pot fi alergene, sau şocante. Altele pot părea prăfuite şi bidimensionale dar pot fi puse sub altă lumina, pot fi îmbrăcate în straie noi sau pot căpăta noi dimensiuni.

În anul 2015 am desfăşurat un număr de cinci evenimente proprii.

În anul 2016 am desfăşurat unsprezece evenimente proprii plus alte patru evenimente în parteneriat.

Toate aceste evenimente au fost susţinute din contribuţia proprie a membrilor Cultură în Mişcare, din donaţii private şi din contracte de parteneriat de imagine. Accesul publicului este gratuit la fiecare eveniment iar membrii asociaţiei sunt voluntari, neremuneraţi.

Obiectivul nostru: să ne asumăm, împreună, mai multă mişcare în domeniul cultural.

Puteti descarca brosura cu raportul nostru de activitate de aici: link download (format pdf).

Salvează o inimă! Poate chiar a ta.

Cu ce problemă ne confruntăm?

Un raport al Băncii Mondiale arată că România ocupă locul 1 în Europa ca mortalitate a populaţiei din cauza bolilor cardiovasculare, cu o medie de 108.9 decese la 100.000 de locuitori, faţă de media UE (43.8 la 100.000 de locuitori). Bolile cardiovasculare reprezintă astfel cauza numărul 1 de deces în ţara noastră, cu 57% din totalul deceselor înregistrate la nivel naţional. La fiecare 30 de minute, un român moare de infarct. Următoarea cauză de deces din top cinci este cancerul.

Deşi afecţiunile cardiovasculare sunt principala cauză de mortalitate în România, statul alocă din fonduri publice o sumă de 14 ori mai mică decât cea alocată pentru afecţiunile oncologice. Tratamentul principalei surse de mortalitate din ţara noastră primeşte doar 4.5% din bugetul Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate.

Stopul cardiac reprezintă o urgenţă maximă, iar fiecare minut pierdut scade cu 10% – 20% şansele de supravieţuire. Ambulanţa ajunge, în medie, în 7 minute de la apelul către dispecerat. Practic, după aceste 7 minute, dacă nu s-a intervenit, persoana aflată în dificultate va deceda sau va rămâne cu sechele permanente.

 Ce vrem să facem?

Teatrul Regina Maria/Szigligeti din Oradea este un loc public cu un aflux permanent şi consistent de public. Şansele unei situaţii de urgenţă în rândul personalului şi/sau al spectatorilor sunt foarte mari.

Ne-am propus să achiziţionăm şi să dotăm această instituţie cu un defibrilator mobil, modern, pentru a se putea interveni în timp util în caz de nevoie. Costul unui astfel de aparat este de aproximativ 2000 de Euro. După ce va fi achiziţionat, voluntarii Serviciului Judeţean de Ambulanţă Bihor vor pregăti, gratuit, personalul teatrului pentru a fi în măsură să acorde primul ajutor în caz de necesitate.

Cum vom strânge banii necesari?

Prin vânzarea biletelor la spectacolul SsssT! susţinut de actorul Şerban Borda. Spectacolul va avea loc în data de 17 martie 2017, de la ora 19.00, la Sala Florica Ungur din Oradea. Sala are o capacitate de 150 de locuri iar preţul unui bilet este de 60 de lei.

Eveniment Facebook AICI.

Organizator: Şerban Borda/ Teatrul de Copii, cu sprijinul voluntarilor Serviciului Judeţean de Ambulanţă Bihor.

O campanie sprijinită de: WOAO Advertising, Cultură în Mişcare, DeFoto, RXP Advertising.

 

Comunicat final campania “Salvează o inimă! Poate chiar a ta”.

Proiectul iniţiat de actorul Şerban Borda împreună cu Voluntarii Serviciului Judeţean de Ambulanţă Bihor s-a încheiat cu succesul scontat. În urma spectacolului SsssT! susţinut de Şerban Borda vineri, 17 martie 2017, la Sala Florica Ungur din Oradea, s-a strâns suma de 8220 de lei. Întreaga sumă colectată din vânzarea biletelor a fost alocată cumpărării unui defibrilator automat, mobil, destinat publicului şi personalului Teatrului Regina Maria din Oradea.

Ne bucurăm să vă informăm că, în urma negocierii cu firma importatoare – care a oferit o reducere consistentă – am fost în măsură să achiziţionăm nu unul ci două astfel de aparate, cel de-al doilea aparat fiind repartizat Universităţii Oradea.

Defibrilatoarele au fost achiziţionate şi vor fi donate cât mai repede posibil celor două instituţii şi vor fi amplasate în zone accesibile şi în care există permanenţă astfel încât, în cazul unei urgenţe, să poată fi folosite cât mai rapid şi eficient. În perioada imediat următoare, voluntarii Serviciului Judeţean de Ambulanţă vor asigura personalului aferent celor două instituţii şi pregătirea necesară folosirii acestor aparate.

Dorim să menţionăm faptul că acest spectacol nu a avut nicio cheltuială, toţi cei implicaţi în organizare lucrând “pro bono”, lucru pentru care dorim să le mulţumim.

După această primă etapă încheiată favorabil, proiectul va continua în speranţa dotării şi a altor puncte cheie din Oradea cu astfel de aparatură necesară intervenţiei în urgenţele cardiace.

Organizator: Şerban Borda, cu sprijinul voluntarilor Serviciului Judeţean de Ambulanţă Bihor.

O campanie sprijinită de: WOAO Advertising, Cultură în Mişcare, DeFoto, RXP Advertising, Primăria Oradea.

Concert caritabil

Concert caritabil organizat în scopul strângerii de fonduri necesare îngrijirii și terapiei pentru Avram Narcis David, 8 ani, suferind de pareză spastică și hidrocefalie.

9 februarie, 2017, ora 18.00, Sala Teatrului Arcadia • Bilet: 25 lei. Biletele pot fi cumparate inainte de spectacol.
 
Participa:
 
Maria Haiduc, Maria Sidea, Corina Szatmari, Florica Ruja, Viorica Bradea, Antonela Ferche Butiu, Dana Ionela Jurjut, Feciorii Bihorului – Ionel Ban, Ciprian Mocan, Remus Bondar, Andrei Corb – Ioana Urs, Andrada Tulvan, Violeta Gherman, Andreea Chise, Adina Ciucur, Dem Andrei, Ansamblul De Dansuri Populare al Școlii de Arte Francisc Hubic ,,Vetre Bihorene,, Prof. Dumitru Cora.
 
Toti artistii mentionati participa in mod gratuit la acest spectacol.

Gala Resonnance Romania

Asociatia Cultura in Miscare si Resonnance Romania au placerea de a va invita la un dublu eveniment in cadrul Galei Resonnance.

Concert extraordinar Elizabeth Sombart și invitații săi: Cvartetul Regal și Lavinia Dragoș.

Marti, 25 Octombrie, ora 19.00, la Teatrul Regina Maria.

Biletele se gasesc la agentia TRM si on line pe www.biletmaster.ro

Conferința susținută de Eric de Rus – Edith Stein, o viață în slujba sinelui

Miercuri, 26 Octombrie, ora 19.00, Sala Mare a Primăriei Oradea.

Participarea este gratuita.

Puteti cere detalii la numarul de telefon 0741 318 344 sau pe adresa de e-mail: dragos.alpa@yahoo.fr

Parteneri: Primăria Oradea, City of Oradea, Volvo, Teatrul Regina Maria, Fundatia Comunitara, Episcopia Greco Catolica, Liceul Greco Catolic, Facultatea de stiinte socio umane, Inspectoratul Scolar Judetean, Digi 24, WOAO Advertising.

Behance Portfolio Reviews Oradea #10

De doua ori pe an, Behance prezinta Saptamana Portofoliului, o serie de evenimente fara precedent organizate de voluntari. Aceste evenimente s-au raspandit la nivel mondial, in sute de orase, cu scopul de a reuni profesionistii din domeniul creativ. In acest an aducem acest eveniment la Oradea, pentru a doua editie.

Cum se desfasoara evenimentul?
La finalul lunii octombrie, ne vom intalni la Bodega, in Oradea, strada Arany Janos, nr. 7 ca sa bem o bere rece sau un vin fiert si sa discutam despre creativi si creativitate. Sunt doar primii pasi pentru a crea o comunitate a oamenilor creativi din Oradea.

Evenimentul dureaza 60-90 de minute, posibil mai mult, in functie de numarul de participanti pe care il vom avea. Fiecare participant va avea la dispozitie 5 minute pentru a-si prezenta portofoliul si pentru a obtine feedback asupra celor prezentate. Discutiile si feedback-ul vor fi oferite de invitatii nostri cu experienta in domeniu. Iti poti prezenta portofoliul pe ecranul pus la dispozitie sau te poti aseza la o masa, comod, cu laptopul in brate. Poti participa, gratuit, chiar daca nu vrei sa iti prezinti portofoliul si vrei doar sa vezi ce au pregatit ceilalti invitati. Oricare ar fi varianta, te rugam sa ne contactezi la office@woao.ro ca sa stim din timp cati invitati vom avea si sa ne pregatim in consecinta.

Dupa epuizarea partii de discutii si de prezentari de portofoliu, te invitam sa ramai alaturi de noi pentru un party cu DJ Klaus EB (Grafformers).

Premiu:
1 year free membership Adobe Creative Cloud

Reviewers:

  • Alexandra Fenesan, Art Director, Manifest Advertising.
  • Mihai Pop, CEO, Bizmart.
  • Nemeth Laszlo, Art Director, WOAO Advertising .
  • Flavius Bunoiu, Manager, WOAO Advertising .
  • Ercsei Zsolt, UI/UX Designer, QUBIZ.

Ce trebuie sa aduc?
Daca vrei sa participi la acest eveniment, trebuie sa iti aduci portofoliul sau doar acel caz special la care ai muncit nopti si zile intregi, pentru care ai facut tot posibilul sa creezi ceva cu adevarat reprezentativ pentru tine si pentru viziunea ta. Fie pe un stick USB, fie iti aduci laptopul propriu.

Pe cine contactez pentru mai multe informatii?
Evenimentul este organizat de WOAO Advertising in parteneriat cu Behance pentru comunitatea locala creativa. Puteti sa ne contactati la adresa office@woao.ro

Follow us on SocialMedia:
Eveniment Facebook: https://www.facebook.com/events/618497321661931/

Facebook Fan Page: https://www.facebook.com/BehanceReviewsOradea/

Twitter: https://twitter.com/BeReviewsRO

The winner of this edition of Behance Portfolio Reviews was Florin Capota (https://www.behance.net/florincapota).

A special mention for Mot Diana Elena (https://www.behance.net/dianaelenae249) and Vasilatos Ianis (https://www.behance.net/vasilatos3000)

Rusia, amenintare sau partener?

Asociația Cultură în Mișcare vă invită la conferința „Rusia, amenintare sau partener?” susținută de dl Armand Gosu.

Evenimentul va avea loc la Hotel Hilton, Oradea, în data de 3 noiembrie 2016, ora 18.00. Participarea la conferință este gratuită și accesibilă oricărei persoane interesate dar, din motive organizatorice, se face doar pe bază de invitație solicitată la adresă de e-mail: contact@culturainmiscare.ro, in limita locurilor disponibile.

Un eveniment susținut de: Ared, Hilton, Vinurile Corcova Roy & Dâmboviceanu, Queen’s Music Pub, Societatea de Avocatura Dehelean & Dehelean.


Program:
18.00 – 18.30 – Primire invitați
18.30 – 19.30 – Prezentare Armand Gosu
19.30 – 20.00 – Q & A
20.00 – 21.00 – Degustare de vinuri Corcova


Rusia, amenințare sau partener?

Este întrebarea la care Occidentul caută răspuns de secole. Ea a revenit în actualitate după primele semne de revanșism arătate la scurtă vreme după venirea lui Putin la Kremlin. În ultimul deceniu și jumătate, Rusia a avut contribuții pozitive la rezolvarea unor dosare complicate, printr-o colaborare onestă cu Occidentul. În alte dosare, Rusia și-a manifestat agresiv nemulțumirea și a blocat orice soluționare rezonabilă. Care-i linia roșie care, odată trecută, transformă Rusia din partener în inamic?

In conferinta “Rusia, amenintare sau partener?” vom incerca sa prezentam liniile mai groase sau mai puțin groase, drepte sau șerpuitoare din politica externă rusească din ultimul deceniu și jumătate, dosarele, obiectivele și tacticile Kremlinului, împreună cu Armand Goșu, un istoric și analist politic, crescut la școala BBC-ului și care a avut șansa contactului direct cu Rusia, Ucraina, Republica Moldova cu țările caucaziene dar și cu Asia Centrală.

Armand Gosu
Armand Gosu

Armand Goșu, conferențiar doctor la Universitatea București. Predă diferite cursuri despre Rusia și fostul spațiu sovietic, de la politică externă la servicii secrete și riscuri de securitate, la Științe Politice, Litere și Limbi Străine.

Doctor în istoria Rusiei din 1998.

Corespondent al BBC World Service în birourile din Moscova, Kiev, București (1996-1998, 1999-2002).

Redactor șef adjunct și redactor șef la revista 22, editată de Grupul pentru Dialog Social (2005-2014).

Consilier pentru spațiul ex-sovietic al ministrului de Externe, T. Baconschi.

Ultima carte publicată Eurofalia. Turbulențe și involuții în fostul spațiu sovietic, Curtea Veche (2016).

Arta din România după 1989, sub patru regimuri estetice

Asociația Cultură în Mișcare vă invită la conferința „Arta din România după 1989, sub patru regimuri estetice” susținută de dl Erwin Kessler.

Evenimentul va avea loc la Hotel Hilton, Oradea, în data de 4 octombrie 2016, ora 18.00. Participarea la conferință este gratuită și accesibilă oricărei persoane interesate dar, din motive organizatorice, se face doar pe bază de invitație solicitată la adresă de e-mail: contact@culturainmiscare.ro, in limita locurilor disponibile.

Un eveniment susținut de: Ared, Hilton, Vinurile Corcova Roy & Dâmboviceanu, Queen’s Music Pub, Societatea de Avocatura Dehelean & Dehelean.

Program:
18.00 – 18.30 – Primire invitați
18.30 – 19.30 – Prezentare Erwin Kessler.
19.30 – 20.00 – Q & A
20.00 – 21.00 – Degustare de vinuri Corcova

 

„După 1989 arta românească a cunoscut nu doar transformări, ci și stagnări, ambele la fel de relevante. Conferința va prezenta momentele și procesele de continuitate cu arta ante-1989, circumstanțele stagnării și direcțiile inovației, dar mai ales va scoate în evidență cele patru regimuri estetice sub care poate fi plasată arta românească din ultimii 25 de ani: regimul UAPist și regimul ONGist de pe parcursul anilor 90, regimul privat de la debutul anilor 2000 și regimul lifestyle, actual. Profilul vizual al acestor patru regimuri estetice va fi schitat prin proiectarea unor reproduceri după lucrări de artă, fotografii și instalații, dar și prin proiectarea unor scurte filme video”.

Erwin Kessler

Erwin Kessler (1967), studii de filozofie si de istoria artei la Bucuresti, Praga, Paris si Maastricht.

Cercetator stiintific la Institutul de Filozofie, Bucuresti.

Expert in arte vizuale la ICR.

Profesor asociat de istoria artei si estetica la CESI, Universitatea Bucuresti (TPI – Istoria picturii moderne în Romania si SMS – Arta video).

Critic de arta la Revista 22.

Specialitate – arta moderna si contemporana din Romania, istoria si estetica artei moderne universale.

Volume de autor recente: Tzara.Dada.Etc., ARCUB 2016, Stefan Bertalan: Emigrarea interioara, Vellant, 2016, Dealuri si cimpii. Antropogeografii atavice, Vellant, 2015, Coasa era pui, Vellant, 2015, Auch gestern war heute (Yesteday was today too), Editura ICR, 2015, x20. O radiografie a artei romanesti dupa 1990, Editura Vellant, 2013, Undeva in Titan era o betoniera. Grupul Euroartist Bucuresti Editura Vera, 2013,  I Colori delle Avanguardie.  Arte in Romania 1910-1950, Gangemi Editore, Roma, 2011, Rostopasca, Editura NOI Mediaprint, Bucuresti 2011, The Self-punishing One. Stefan Bertalan, Florin Mitroi, Ion Grigorescu, the Art and Romania in the 80s-90s, Editura ICR, Bucuresti, 2010.

Volume colective recente: Brancusi – omul si lucrurile, Vellant, 2016 (in colaborare cu Doina Lemny), Erratic dogma: Romanian art after 1965, in The search for cultural identity in Central and Eastern Europe 1919-2009, Nicolaus Copernicus University Press, Polonia, 2015, Neo-Orthodox Art in Romania from 1970 through the 1990s, in Centropa, New York, septembrie 2015, On Propagarde, in Jerome Bazin, Pascal Dubourg Glatigny and Piotr Piotrowski (ed), Art beyond borders. Artistic exchanges in communist Europe (1945-1989), Budapesta, Central European University Press, 2015, Picture it Painted, in East of Eden. Photorealism: Versions of Reality’, Nikolett Eross, editor, Ludwig Museum -Contemporary Art Museum, Budapesta, 2012, Tristan Tzara in Samyro Times. The Pre-avant-garde Bucharest Group around Simbolul and Chemarea Magazines, in Centropa, Anna Brzyski, editor, New York, 2011, Zidaru – das Werk, monografie, Editura Klartext, Essen, 2011, Shaping the Hero: the Nationally-specific Art in Inter-war Romania, in Irena Kossowska, editor, Reinterpreting the Past: Traditionalist Artistic Trends in Central and Eastern Europe of the 1920s and 1930s, Varsovia 2010.

Curator al mai multor expozitii de arta moderna si contemporana romaneasca in muzee precum Narodni Galerie, Praga, Bunkier Sztuki, Cracovia, Museo Vittoriano, Roma, Museo do Chiado. Muzeul de arta contemporana, Lisabona, Musée d’Art moderne de Saint-Etienne etc. Conferinte si seminarii de istoria artei si estetica in Romania, Austria, Ungaria, Germania (Universitatea din Leipzig, Universitatea Jacobs Bremen), Franta, Olanda, Israel, Polonia (Institutul de Istoria artei din Varsovia, Universitatea din Cracovia, Universitatea din Poznan, Universitatea din Torun), Belgia, Marea Britanie (Universitatea din Manchester, King’s College, Londra), Italia, S.U.A. (Stanford, Berkeley), Finlanda, Portugalia, Croatia, Republica Ceha. Autor-editor al mai multor cataloage dedicate artistilor romani, publicate in romana, engleza, franceza, germana si maghiara.